Onderzoek van Unicef naar kindervoeding

Vandaag valt er in verschillende media te lezen ‘kindervoeding uit supermarkten ongezond’. Unicef heeft een groot onderzoek gedaan naar kinderproducten uit de supermarkt waarbij is gekeken of deze producten binnen de schijf van vijf passen. Ook is er gekeken naar het gebruik van kindermarketing. In de schijf van vijf staan producten die je helpen om dagelijks gezonde keuzes te maken, met af en toe een uitzondering buiten de schijf van vijf. 

In het onderzoek is gekeken naar producten van zes categorieën, baby-, dreumes- en peuter producten, ontbijtgranen, broodbeleg, toetjes, meeneemkoek en pakjes drinken bedoeld voor kinderen. Deze producten zouden binnen de schijf van vijf moeten passen, met als uitzondering meeneemkoek. Daarbij is gekeken of een meeneemkoek geschikt is als extra tussendoortje (buiten de schijf van vijf), die beperkt zijn toegestaan. Producten als koek, snoep, chips en ijs zijn niet meegenomen in het onderzoek aangezien deze sowieso niet binnen de schijf van vijf vallen. 

Hier een klein overzicht van de (meest) opvallende resultaten:

  • Bijna 75% van de onderzochte kinderproducten voldoet niet aan de criteria van de schijf van vijf. 
  • Kinder broodbeleg: van de 865 onderzochte producten vielen 36 producten binnen de schijf van vijf, dit waren alleen een aantal (pinda)kazen. Buiten het enorme aantal producten die buiten de schijf van vijf vallen (829 producten) kan je je ook afvragen waarom er zoveel producten op de markt zijn, dat terzijde.
  • Kindertoetjes, eerlijk gezegd niet echt verrassend, geen enkel onderzocht product binnen deze categorie viel binnen de schijf van vijf. 
  • Ontbijtgranen, slechts één product (van de 39) viel binnen de schijf van vijf. 

Bron: De verleiding naar (on)gezond. Unicef, september 2020. 

Eerlijk gezegd zijn de resultaten schokkend, veel ouders kiezen deze producten omdat ze denken dat dat een goede keuze is voor hun kind. Wat ze dus feitelijk doen is hun kinderen onbedoeld veel producten geven buiten de schijf van vijf, met andere woorden, ze geven hun kind veel te vaak een tussendoortje (het extraatje buiten de schijf van vijf). 

Mocht je meer willen lezen, via deze link is het artikel en onderzoeksrapport te vinden op de site van Unicef. https://www.unicef.nl/de-verleiding-naar-on-gezond

Als de kinderproducten al zo ongezond zijn, hoe zit het dan eigenlijk met de rest van de producten? Niet veel beter vermoedelijk… 

Liefs, GroenteMam