Wit brood wordt bruin

Bijna iedereen eet brood en broodjes, het beste is om volkoren brood te eten, maar helaas wordt er nog veel te veel wit brood gegeten. Het klinkt misschien gek, maar volkoren brood is goed voor je gezondheid en verkleind de kans op een aantal chronische ziekten. Je zult je misschien afvragen, waarom wit brood dan niet?

Het antwoord ligt hem in de voedingsstoffen. Voedingsstoffen zijn stoffen die wij als mens nodig hebben, bijvoorbeeld voor energie, groei, bouw en herstel van ons lichaam. Wit brood heeft heel weinig van deze voedingsstoffen.

Vezels

Een ander belangrijk verschil tussen wit brood en volkorenbrood is de hoeveelheid vezels. Ter vergelijking:

Hoeveelheid vezelsper boterham (30 gram)Hoeveelheid vezels(per 100 gram)
Wit brood0,75 gram2,5 gram
Bruin brood1,50 gram5 gram
Volkoren brood1,98 gram6,6 gram

Bron: NEVO-online versie 2019/6.0

Vezels zijn belangrijk voor je spijsvertering. Je spijsvertering is heel simpel gezegd het omzetten van eten naar voedingsstoffen. Daarnaast zorgen vezels ervoor dat je veel beter kan poepen. Vezels zorgen ervoor dat je poep soepel wordt. Het voorkomt dus verstoppingen, maar ook te dunne poep.

Er wordt geadviseerd om tussen de 30-40 gram vezels per dag te eten voor volwassenen en kinderen van 14 jaar en ouder. Schrik nu niet, gelukkig zitten vezels niet alleen in volkoren brood, maar ook in o.a. groente, fruit, aardappels, noten, zaden en peulvruchten. Voor kinderen is de hoeveelheid geadviseerde vezels minder en neemt deze toe met de leeftijd. Zo wordt bij 1 t/m 3 jaar 15 gram geadviseerd, bij 4 t/m 8 jaar 20-25 gram en bij 9 t/m 13 jaar 25-30 gram vezels per dag. Blijf wel genoeg water drinken. 

Mocht jij of je kinderen altijd wit brood eten en zie je het niet zitten om gelijk over te gaan naar volkorenbrood begin dan eerst eens met bruin brood eten. Zoals je ziet in de tabel zal je dan de hoeveelheid vezels die je dagelijks eet al verdubbelen met elke bruine boterham die je eet in plaats een witte boterham. Zoals zo vaak geldt ‘alle kleine beetjes helpen’.

Liefs, GroenteMam